Gry są ważnym i wiodącym środkiem kształtowania odpowiednich funkcji postaw i nastawień dzieci wobec nauki, pracy i innych osób. Funkcja kształcąca
gry polega
głównie na doskonaleniu i rozwijaniu procesów i
zdolności orientacyjno-poznawczych
u dzieci. Podczas gry kształtują się u dzieci właściwości,
które są niezbędne i
potrzebne w uczeniu się, np. planowa realizacja zamierzeń,
koncentrowanie uwagi
na wybranym przedmiocie, spostrzegawczość i wyobraźnia, pamięć i
umiejętność
analizy i syntezy porównywania i obserwacji. Funkcja poznawcza. Gry, które są ukierunkowane na cele poznawcze służą gromadzeniu materiału o otaczającej rzeczywistości społecznej i przyrodniczej oraz utrwaleniu i operowaniu zdobytymi informacjami. W grach dydaktycznych o charakterze poznawczym dzieci wykonują zadania do realizacji, których potrzebna jest określona wiedza o rzeczach, zjawiskach i prawidłowościach otaczającej dziecko rzeczywistości. Gry poznawcze pełnią rolę wspomagającą w zakresie uświadamiania dzieciom istoty poznawanych rzeczy, zjawisk i prawidłowości oraz sensu dokonujących się na oczach przemian.
Funkcja
motywacyjna. Funkcja
motywacyjna polega na pobudzaniu do aktywności poznawczej,
która ma wyzwalać i rozwijać zainteresowania otoczeniem.
Funkcja motywacyjna
gier dydaktycznych jest więc przygotowaniem do podejmowania
samodzielnych
działań, obserwacji; wdraża do świadomej dyscypliny. Gry zapewniają
większą
koncentrację oraz motywację do bardziej intensywnego uczenia się,
które sprzyja
rozwojowi twórczości dziecięcej, umożliwiają nasilenie
kontaktu między sobą,
wdrażają do świadomej dyscypliny. Funkcja integracyjna:
Gry dydaktyczne odgrywają ważną rolę w kształtowaniu pojęć oraz
utrwalaniu zdobytej wiedzy. Jest to jedna z form działalności ludzkiej,
urozmaicona zadaniami: ćwiczenia sprawiają dziecku przyjemność i
zadowolenie z
faktu wykonania danych czynności. Dziecko zdobywa przy tym nowe
wiadomości i
umiejętności oraz je utrwala. Przez gry dziecko zdobywa umiejętności oceny współgrających i siebie z
punktu widzenia
zawartych w grach
reguł. Jest ważnym
czynnikiem integrującym u dzieci procesy poznawania, działania i
przeżywania. Funkcja kształcąca
w której dziecko kształci swoje zmysły, doskonali sprawność
motoryczną, wzbogaca wiedzę o świecie, a także wzbogaca wiedzę o samym
sobie,
to znaczy poznaje swoje możliwości i uczy się je oceniać. Funkcja wychowawcza
dzięki której dziecko przyswaja różne normy, uczy
się reguł w różnych
sytuacjach, uczy się przestrzegania umów z innymi dziećmi. Funkcja
terapetyczna (korekcyjna), w której
podczas zabaw dziecko ma możliwość uwolnienia
się od napięć, emocji uczy się wyrażania uczuć oraz rozwiązywania
swoich
problemów. Funkcja
projekcyjna - dzięki temu,
że w grze dziecko wchodzi w różne sytuacje i wykonuje
różne zadania , pełni różne role. Dzięki tej
funkcji można poznać dziecko i
wychwycić mocne i słabe strony. |